e-Kadry i płace

Firmy płacą coraz więcej za dodatkowe świadczenia dla pracowników 2014-09-29


Pracodawcy przeznaczają na pozapłacowe dodatki coraz większe kwoty. W 2013 było to blisko 730 zł. Dodatki pozapłacowe staja się na polskim rynku już standardem, mającym na celu poprawę satysfakcji pracowników oraz budowanie pozytywnych relacji pracodawca-pracownik.

Pozapłacowe dodatki stają się standardem polityki pracowniczej m.in. dużych sieci handlowych. Nie są to już tylko świąteczne paczki, ale często długofalowe i rozbudowane programy wsparcia. W ich ramach mieszczą się m.in. bezpłatne badania profilaktyczne, pakiety medyczne, finansowanie kolonii dla dzieci, dopłaty do wakacji, pomoce edukacyjne, usługi transportowe, karty wejść do klubów fitness i siłowni itp.

Dodatkowe świadczenia są doskonałym sposobem budowania lojalności i podnoszenia satysfakcji z pracy. Takie dodatki są często wpisane w system motywacyjny firmy. Przykładowo sieć Biedronka proponuje swoim pracownikom system motywacyjny "Razem zadbajmy o zdrowie", w ramach którego pracownicy mogą skorzystać z opłacanych przez pracodawcę szczepień przeciwko grypie oraz badań profilaktycznych. Do tej pory w ramach tego systemu sieć przekazała pracownikom ponad 200 tysięcy zaproszeń na badania.

Ze wsparcia korzystają także rodziny pracowników. Jeronimo Martins Polska pomaga m.in. rodzicom dzieci niepełnosprawnych. Pomoc polega na finansowaniu wizyt lekarskich, pobytu w sanatoriach, czy zakupie profesjonalnego sprzętu.

Badania wykazały, że średnia liczba pozapłacowych dodatków wynosi statystycznie 4,8. Najwięcej dodatkowych świadczeń proponują firmy zatrudniające ponad 250 pracowników. Tutaj liczba dodatków wynosi 6 a nawet więcej.

Eksperci zwracają uwagę, że pozapłacowe dodatki są praktykowane przede wszystkim w dużych firmach. Nie da się ukryć, ze na takie dodatki potrzebne są pieniądze, zaplecze majątkowe i technologiczne, oraz pewne know-how.

Dodatkowe świadczenia są także bardzo pozytywnie odbierane przez potencjalnych pracowników, dla których praktykowanie w firmie takich form wsparcia odbierane jest jako ukłon w stronę pracowników i przekłada się na wzrost atrakcyjności takiego pracodawcy.

Źródło: praca.interia.pl